עיכוב בזמנים בתהליכי הוצאת אזרחות פורטוגלית

עיכובים בזמנים בתהליכי הוצאת אזרחות פורטוגלית

אם אתם נמצאים בתהליך של הוצאת אזרחות פורטוגלית והבקשה שלכם מתעכבת בהרבה מעל לזמנים נאמרו לכם, חשוב שתדעו שאתם לא היחידים. 
לאור הגידול המשמעותי בבקשות לאזרחות פורטוגלית, במשרד המשפטים הפורטוגלי מודים כי זמני הטיפול בתיקים של מבקשי האזרחות ארוכים בהרבה מאלו שנקבעו בחוק. למרות שמשרד המשפטים ציין באתר הרשמי את הזמנים הממוצעים לבדיקת כל בקשה, בפועל זמנים אלו התארכו פי עשרה בחלק מהמקרים. 
כך מדווח אתר החדשות Diario De Noticias ומביא את ההסבר של משרד המשפטים ואת הזמנים הממוצעים שלוקחת בדיקת כל בקשה. משרד המשפטים מבטיח להטמיע תכניות חדשות על מנת לקצר את זמני התהליך לכל בקשה.
אנו מביאים בפניכם את עיקרי הדברים מהכתבה:

משרד המשפטים מעריך כי תהליכי הוצאת האזרחות יכולים להתארך פי עשרה מהזמנים המוגדרים בחוק וזאת בגלל הגידול האקספוננציאלי במספר הבקשות לאזרחות שהוגשו ללשכת הרישום והנוטריונים בשנים האחרונות. על פי נתוני משרד המשפטים, הממוצע השנתי של הבקשות עלה מ-100,000 ב-2016 עד ל-160,000 ב-2017. 
בשנת 2021, למרות וירוס הקורונה, ממוצע הבקשות החדשות עמד על 11 אלף בחודש. אלה הנתונים ששלח משרד המשפטים לאסיפת הרפובליקה בתשובה לשאילתא של חבר הפרלמנט מהמפלגה הקומוניסטית אנטוניו פליפה לגבי העיכוב בזמני אישור בקשות האזרחות.

על פי המועדים שפורסמו באתר לשכת הרישום והנוטריונים (IRN), הבקשה לאזרחות פורטוגלית של אנשים מבוגרים חייבת להיענות תוך 24-29 חודשים מאז שהוגשה, כולל רישום המבקש כאזרח. זאת בהנחה שהבקשה הוגשה בהתאם לדרישות וצורפו אליה כל המסמכים הדרושים. כמו כן, לוקח בין 9-11 חודשים לקבלת הבקשה ולעיבודה. כיום הזמנים הרשמיים האלו התארכו פי עשרה.

משרד המשפטים ציין בתשובתו שניתוח הבקשה והצעדים לאחר מכן לוקחים בין 9-12 חודשים, למרות שלפי החוק מדובר ב-60 יום וב-30 ימים נוספים במידה והבקשה נדחתה שבהם המבקש רשאי להגיב. "ההחלטה, האישור הסופי והרישום כאזרח פורטוגלי מתבצעים 6-8 חודשים לאחר סיום עיבוד הבקשה", אומרים בלשכת הרישום והנוטריונים (IRN), ומדגישים שאלו המועדים אם הכל יילך כשורה, במידה והתהליך אינו שלם או הבקשה לא הוגשה נכון מלכתחילה, יהיה צורך בהשלמת הבקשה על ידי מסמכים או מילוי פרטים נוספים.

לפי התשובה ששלח משרד המשפטים לאסיפת הרפובליקה, הוא מכיר בעיכוב במועדים: לשכת הרישום והנוטריונים (IRN) לא מתעלמת מהמועדים החוקיים לעיבוד בקשות האזרחות כי היא בעצמה פרסמה אותם.

לפי השירותים עליהם אחראית שרת המשפטים פנסיסקה ואן דונם, תהליך אישור האזרחות על פי מוצא אורך בבמוצע בין שבועיים ל-15 חודשים. התהליכים המהירים ביותר הם של אישור אזרחות לקטינים מתחת לגיל 18 על סמך אזרחות פורטוגלית של אחד ההורים, כי אישור הבקשה אינו מסובך מבחינה משפטית.

מנגד, במקרים שבהם האזרחות עוברת בירושה לילדים קטנים או גדולים ומדובר באבא או אמא שנמצאים בתהליך הוצאת אזרחות פורטוגלית או נשואים לאזרח פורטוגלי מעל ל-3 שנים, ישנו עיכוב בממוצע של 14-20 חודשים.

באשר לתהליכי בקשת אזרחות למתאזרחים (שמרמזים על מגורים חוקיים במדינה לתקופה של לפחות חמש שנים), עיבודם לוקח בממוצע 19 חודשים. בשני המקרים, מדובר בזמנים ממוצעים שניתן לחרוג מהם. העיכוב באישור במקרים אלו גורם לבקשה חוזרת.

משרד המשפטים מבטיח תכנית מגירה

ללא הקדמת מועדים לביצוע צעדים המאפשרים קיצור תהליכים למועדים הקבועים בחוק, משרד המשפטים מבטיח כי הוא נוקט בצעדים כדי להתגבר על המצב. בפרט, מדובר בהטמעה בעתיד הקרוב של מערכת תמיכה חדשה לשירותי הרישום המוסמכים שתביא להפחתה משמעותית בזמן ההמוצע לטיפול ובאישור הבקשות.

בטענה שהוא רגיש במיוחד לצורך בשיפור השירות לאזרח, גם מציין המשרד בתשובתו למפלגה הקומוניסטית כי תיושם תכנית מגירה שמטרתה להחזיר תיקים תלויים ועומדים. עוד עומדת על הפרק "העברת בקשות האזרחות לגופי רישום נוספים שקיימים בטריטוריה הלאומית".

מספר בקשות האזרחות ואישורן גדל משמעותית בשנים האחרונות, בגלל תדירות ההגירה והשינויים בחוק האזרחות. ב-2020 אושרו 149,157 בקשות, המספר הכי גבוה אי פעם, ב-2% יותר מאשר בשנה שעברה. לגבי 2021, ישנם עדיין נתונים חלקיים. עד אפריל אושרו 56,550 בקשות. את הרשימה של האזרחים החדשים מובילים ברזילאים וישראלים (מ-2013, יהודים צאצאים למגורשי ספרד ופורטוגל יכולים להגיש בקשות לאזרחות).

קראו את הכתבה כשליש מהמתאזרחים בפורטוגל בשנה שעברה – ישראלים

רוצים להגיב בנושא או לשאול שאלה? הצטרפו לקבוצת הפייסבוק "מעבר לקשת פורטוגל" ותוכלו להשתתף בדיונים ולהישאר מעודכנים בכל מה שקשור לחדשות פורטוגל

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך