בעקבות קבלת האזרחות הפורטוגלית של רומן אברמוביץ', הקהילה היהודית בפורטו הסבירה אודות התהליך

בית כנסת בפורטו (מתוך Oporto Jewish Community)

העיתונות הפורטוגלית, העברית והרוסית פרסמו מידע על כך שהמיליארדר היהודי ישראלי רוסי רומן אברמוביץ' קיבל אזרחות פורטוגלית על סמך שורשיו. את האזרחות אישרה הקהילה היהודית בפורטו. אברמוביץ' מסייע ותורם רבות לקהילות היהודיות ברחבי העולם ובחלק מהכתבות מטילים בספק את הזיקה שלו לגירוש יהודי ספרד ופורטוגל. בתגובה על כך, פרסמה הקהילה היהודית בפורטו באתר הרשמי שלה, נימוקים כיצד היא עובדת ובוחנת כל פנייה של מבקשי אזרחות פורטוגלית. בנוסף, העיתונאית והסופרת מרים אשור, מחברת הספר "יהודי פורטוגל המפורסמים" כתבה טור דעה על האזרחות הפורטוגלית של רומן אברמוביץ'.

אנו מביאים בפניכם את עיקרי הדברים מכתבתה לקהילה היהודית בפורטו:

מרים אשור, סופרת ועיתונאית מתארת את אברמוביץ' כאדם דיסקרטי שלא מתראיין או מצטלם. העיתון "ג'רוסלם פוסט" כינה אותו מגה פילנתרופ ותומך נלהב וותיק של קהילות יהודיות ברחבי העולם. הוא הוכר על ידי הפורום לתרבות ודת יהודית על סמך תרומה של למעלה מ-500 מליון דולר למטרות יהודיות ברוסיה, ארה"ב, בריטניה, ליטא ופורטוגל ובמקומות אחרים בעשרים השנים האחרונות.

השם העברי שלו פחות ידוע שהוא נחמן בן אהרון. שמו מזכיר את זה של החכם הספרדי הגדול מוזס בן נחמן שמכונה נחמנידס. אברמוביץ' הוא חבר נדיב בקהילות יהודיות כמו חב"ד פורטוגל (בקשקאיש נמצא מרכז חב"ד הגדול באירופה) ובני ברית הבינלאומית בפורטוגל, ביחד עם פילנתרופים נוספים מארה"ב, רוסיה, סין וישראל.

בנוסף לתרומות של מליוני דולרים לסוכנות היהודית בישראל ולקהילות יהודיות במקומות אחרים, אברמוביץ' השתתף במעשיים סמליים כמו שיקום בית קברות של הקהילה היהודית הפורטוגלית בהמבורג.

ב-1940 כתב קרוב משפחה פולני של אברמוביץ' לקהילה היהודית של פורטו (שהייתה אז ברובה מפולין) וביקש להודיע למשפחה שהוא הגיע ללונדון בבטחה.

אשור מציינת שמאז שאברמוביץ' קיבל אזרחות ישראלית והשיק את הקמפיין "תגידו לא לאנטישמיות", התחילו להתמקד במוצאו היהודי מבלי לדבר על הסטריאוטיפ שתמיד רדף יהודים עשירים. לסיכום, כותבת אשור שלמרות שהוא מממן פרויקטים ברחבי העולם, כמו למשל בישראל, שמחבר 1000 יהודים וערבים דרך הכדורגל, להורדת מחסומים בין בני נוער מתרבויות שונות. רומן אברמוביץ' מודע היטב לכך שרבים לא ייחסו לו כוונות טובות או רגשות טהורים. ההיסטוריה של היהודים הוכיחה זאת.

רומן אברמוביץ' (צילום מתוך ויקיפדיה Marina Lystseva)

הסברי הקהילה היהודית בפורטו:

  1. ממשלת פורטוגל מסדירה את חוק הלאום. מאוקטובר 2020 ועד היום, הקהילות היהודיות בפורטו ובליסבון מציעות הצעות לממשלת פורטוגל לשיפור הסדרת החוק. התקנות יוצגו בקרוב לציבור וייכנסו לתוקף.

  2. ב-18 בדצמבר אתר החדשות הפורטוגלי publico פרסם כתבה במטרה ברורה לבזות את חוק יהודי ספרד ופורטוגל, כעת כשהתקנה עומדת להתפרסם.
    הכתבה מתארת את המיליארדר היהודי, רוסי ישראלי וליטאי במילים האפלות ביותר, רומזת שההכרה שניתנה לו כצאצא למגורשי ספרד נעשתה על פי ראיות פסבדו מוויקיפדיה, קובעת שהוא סייע לקהילה היהודית בפורטו כדי לקבל את האישור לזכאות לאזרחות ולבסוף מחברת את ארגון ההגנה הוותיק לזכויות האדם בעולם עם הבונים החפשיים ואפילו מדברת על "לודג" בפורטו. אינטרסים, טריקים, עסקים, כסף, בנייה חפשית, סכנה לאומה, זה היה הדיבור האנטישמי במשך מאות.
    תהליך קבלת האישור הליטאי, פורטוגלי, ישראלי ורוסי של רומן אברמוביץ', שתיעודו המלא נמצא זה מכבר ברשות הרישום המרכזית של ליסבון, קיבל אישורים מהמוסדות היהודיים הבינלאומיים הגבוהים ביותר, בהתאם לקריטריונים חוקיים.
    התרומות המצוינות בכתבה שהוצעו לקהילה היהודית בפורטו הסתכמו ב-250 אירו, אגרה שאף אחד לא פטור ממנה ואין לה כלל כל קשר לתרומות של אברמוביץ' לקהילה היהודית פורטוגלית שלהתפתחותה לצערנו אף פעם לא מוקדשת מילה.
  1. במגעיה עם ממשלת פורטוגל (בינואר\נובמבר 2021, יוני\אוקטובר 2020 וספטמבר 2019) והפרלמנט (במארס ומאי 2020) הקהילה היהודית של פורטו תמיד הייתה בעד הדרישה כלפי מועמדים צאצאי גירוש ספרד ופורטוגל להוכחת קשר לפורטוגל בהווה ושהוא במסגרת התיקון לחוק האזרחות הפורטוגלית שנכנס לתוקף ב-2015 ויכול להילחם בפרסום הפוגעני שנהוג בחו"ל. הקהילה היהודית בפורטו הציעה וגם נחושה במקרה זה שתהליך קבלת האישור יתבצע בפלטפורמה דיגיטלית כדי לאפשר שיתוף פעולה בזמן אמת בין הרבנות בפורטו ולשכת הרישום. עבודת צוות זו תתרום ותעשיר מאוד את שני המוסדות.
    מניתוח מסמכים של מבקשי האזרחות עולה ידיעת השפה העברית ושל העולם היהודי. חשוב שהרשמים יבינו בדיוק מיהו יהודי, כיצד לקרוא תעודת נישואין, כתובות ומסמכים הלכתיים נוספים ולהכיר את המשפחות המסורתיות של קהילות יהודיות ממוצא פורטוגלי וקסטיליאני שהחוק מציב אותם באזורים של צפון אפריקה, האימפריה העות'מאנית הישנה, אירופה וכו'.
    אם תהליך האישור יעבור לפלטפורמה מקוונת, כפי שהציעה הקהילה היהודית של פורטו לממשלה, כל המסמכים על כך יוגשו לעיון בכל עת, בעוד ארכיון הנייר הקיים יישמר.
  1. לאחר שעבדה במשך שבע שנים על תהליך הוצאת האישור לצאצאים מגורשי ספרד ופורטוגל, מדגישה הרבנות בקהילה היהודית של פורטו שהרוב המכריע של האישורים שהונפקו עד כה, הוענקו לצאצאים ממשפחות יהודי ספרד ופורטוגל מסורתיות שהתגוררו במשך מאות במדינות הבלקן – מקדוניה, יוון, בולגריה ויוגוסלביה לשעבר ובמדינות ערב ומוסלמיות – טורקיה, לבנון, סוריה, פלשתין לשעבר, מרוקו, אלג'יריה, מצרים, תוניסיה ולוב. במדינות אלו נישואין בין יהודים ממוצא פורטוגלי ליהודים ממוצא ספרדי היו שכיחים במשך דורות רבים.
    יש מעל מליון יהודים צאצאי ספרד (מבין ה-3.5 מליון יהודים שאינם אשכנזים) וכנראה שני שליש מהם לעולם לא יבקשו אזרחות פורטוגלית. לפי הססטיסטיקה שהקהילה ערכה, בין השנים 2015-2020, גדל מספר הפניות מדי שנה ב-100% ומשנת 2020 המספר נשאר יציב. הבקשות התחילו להידחות באופן טבעי.
  1. ועדת חוק הלאום בקהילה היהודית בפורטו מעריכה את תהליכי המועמדים על סמך כל מרכיב שעשוי להבטיח שהם בעלי מסורת של השתייכות לקהילה ספרדית ממוצא פורטוגלי – למשל: שמות המשפחה (ולא רק שם משפחתו של המבקש), רשימות שמות משפחה של המשפחות הספרדיות המסורתיות של המדינות שבהן התיישבו אבותיהם בחמש המאות האחרונות, הקהילות ובתי הכנסת אליהם השתייכו, רישומי בתי הקברות, סוגי כתובות וחפצים נוספים שאולי המשפחות שמרו עד היום, הטקסים והמנהגים הדתיים, מאכלים, פרקים מספרי היסטוריה על קהילה יהודית פורטוגלית, הקשר של המבקש לעולם היהודי בהווה ומעמדם לאור ההלכה, המקדשים היהודים שהם פוקדים עד היום והידע, מצומצם ככל שיהיה, על ההיסטוריה של משפחות כאלו של אקדמאים ידועים או של רבנים המוכרים על ידי ארגונים בעלי אמינות הלכתית – המנוסח באופן ביקורתי עם הידע וההבנה שלנו של המציאות, התרבות, ההלכה הדתית והקהילות היהודיות ככלל עם חומרים אחרים שנאספו לאורך תהליך ההערכה, תוך שימוש באמצעי העבודה שלנו.

  2. בשנת 2018 קידמה הקהילה היהודית של פורטו את הפצת הספר "הקהילה היהודית ספרדית פורטוגלית לאור הארכיונים של הקהילה היהודית בפורטו" בספריות ברחבי העולם באנגלית ובעברית. הספר נכתב על ידי ההיסטוריון ארתור וילארס והוא מציג את תוצאות העבודה האינטנסיבית שביצעה הועדה של הקהילה היהודית בפורטו. הוא כולל סטטיסטיקות, מספרי בקשות, מדינות מוצא, גיל הפונים, קריטריונים ואמצעי הוכחה, שמות משפחה של יהודי ספרד וכו'.

  3. בספרד, כאשר חוק דומה היה בתוקף עד 2019, היו פי 4 בקשות מאשר בפורטוגל. החוק הספרדי דרש ידיעת השפה והתרבות הספרדית (מה שהיה אבסורדי, כי יהודים גורשו מספרד לפני חמש מאות שנה) והפונים היו ברובם המכריע לא יהודים שלעולם לא יכלו להיות חלק מהקהילה היהודית הספרדית. אין דבר כזה לא יהודי ממוצא ספרדי.
    תוקפו של חוק קבלת אזרחות ספרד הסתיים באוקטובר 2019, לא גרם לעלייה במספר הפניות לקהילה היהודית של פורטו. אפילו חלה האטה מסוימת בפניות מאמריקה הלטינית. לדוגמא, בספטמבר 2019, הקהילה היהודית בפורטו הנפיקה 161 תעודות לארגנטינה, בעוד ביולי 2020 היא הנפיקה רק 71 תעודות לאותה מדינה.
  1. הממשלה הפורטוגלית מטפחת חיים יהודים מאז 2015, על ידי הענקת אזרחות פורטוגלית ליהודים ממשפחות של קהילות ספרדיות מסורתיות.
    בניגוד למצב ברחבי אירופה, אנחנו עדים לצמיחה ניכרת של הקהילה היהודית הפורטוגלית בהיבטים תרבותיים, דתיים, ארגוניים וחברתיים.
  1. ב-5 באוקטובר 2021, הנציבות האירופאית הציגה את האסטרטגיה של האיחוד האירופי לקידום החיים היהודים במהלך התקופה עד 2030, והדגישה את העובדה שבאיחוד האירופי היו בעבר 9.5 מליון יהודים, בעוד שכיום יש רק 1.5 מליון שעדיין ממשיכים להגר.

  2. קונצרט הזיכרון הספרדי – "מסורת ומודרניות" – מחווה למורשת המוזיקלית היהודית שלנו" התקיים בפורטו ונכחו בו 1000 חברים וידידים של הקהילה היהודית בפורטו ואישים ציבוריים. הארוע התקיים כהוקרה על התמיכה של אזרחי פורטוגל וחברי הפרלמנט בחקיקה על החזרת צאצאים של אזרחים יהודי פורטוגל אחרי יותר מחמש מאות שנים.

רוצים להביע את דעתכם על תהליך קבלת האזרחות? הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו "מעבר לקשת פורטוגל" שבה אנחנו מעדכנים בכל המידע הרלוונטי אודות פורטוגל.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך