בסוף ינואר יערכו הבחירות לראשות ממשלת פורטוגל – האם תצביעו בבחירות ? ריכזנו את כל מה שתצטרכו לדעת

במידה וכבר הפכתם לאזרחים, תוכלו לבחור בבחירות הקרובות לפרלמנט הפורטוגלי ולראשות הממשלה שיחולו ב-30 בינואר 2022.

זהו סבב בחירות שני שחווה פורטוגל במשך שנה אחת. לפני שנה, בינואר 2021 נערכו בחירות לנשיאות פורטוגל שנבחר בהן הנשיא הנוכחי מרסלו רבלו דה סאוסה מהמפלגה הסוציאל דמוקרטית PSD. ב-30 בינואר 2022, יתקיימו בחירות לראשות הממשלה ולפרלמנט. מזה שבע שנים, מאז 2015, מובילה את הממשלה המפלגה הסוציאליסטית בראשות ראש הממשלה אנטוניו קוסטה (Antonio Costa).

בסוף אוקטובר 2021 כשל אנטוניו קוסטה בהעברת התקציב והמדינה נאלצה ללכת לבחירות בזק לאחר פיזור הפרלמנט על ידי הנשיא. אלה יהיו הבחירות ה-15 של חברי הפרלמנט ובשגרה בחירות אלו מתקיימות אחת לארבע שנים, כאשר הבחירות האחרונות היו ב-2019.

במאמר זה נסביר לכם על הפרלמנט הפורטוגלי ונכיר את המועמדים שעומדים בראשי המפלגות ומתמודדים על ראשות הממשלה. בהתאם לתוצאות הבחירות, מועמדים אלה יהפכו לחברי הפרלמנט וייצגו את מפלגותיהם.

מה זה אומר בחירות לפרלמנט ומה תפקידו?

בפורטוגל המערכת השילטונית מתנהלת קצת אחרת מאשר בישראל. הגוף האופרטיבי שמנהיג ומקבל החלטות במדינה הוא הממשלה.

הפרלמנט הפורטוגלי נקרא גם האספה הכללית של הרפובליקה והוא הרשות המחוקקת בפורטוגל, המורכבת מ-230 נציגים מכל המחוזות בפורטוגל שנבחרו. לפי החוקה הפורטוגלית, חברי האספה מחוייבים לייצג את המדינה כולה, ולא רק את ציבור בוחריהם או תומכי מפלגותיהם.

סמכויות הפרלמנט:

  1. פיטורי הממשלה באמצעות הצבעת אי אמון
  2. סמכויות חקיקה נרחבות
  3. תיקון ושינוי החוקה (ברוב של שני שליש)
  4. שליטה ניכרת על התקציב
  5. הזכות לאשר לממשלה להעלות מיסים ולהעניק הלוואות.
  6. הכוח לאשרר אמנות וסוגים אחרים של הסכמים בינלאומיים
  7. אישור או דחייה של הצעות מהנשיא על הכרזת מלחמה או עשיית שלום.
  8. מינויים של אישים ציבוריים.

אז מי הם ראשי המפלגות שמתמודדים לראשות הממשלה?

António Costa em 2017.jpg

אנטוניו קוסטה (Antonio Costa) ממפלגת PS – המפלגה הסוציאליסטית. הוא ראש הממשלה המכהן מ-2015 ושנות כהונתו היו שנים יציבות יחסית מבחינה פוליטית, למרות שלמפלגתו לא היה רוב בפרלמנט. בסוף אוקטובר סירב קוסטה בתקציב של 2022 להגדיל את תשלומי ביטוח לאומי ולהוסיף כספים למערכת הבריאות בגלל המשבר של וירוס הקורונה. הדבר גרם לדחיית התקציב ע"י הפרלמנט ולהקדמת הבחירות בשנתיים. דבר שלא קרה בפורטוגל מספר עשורים. קוסטה, עורך דין בהשכלתו, כיהן בתפקידיו הקודמים כשר לעניינים פרלמנטריים (1995-1999), שר הפנים (2005-2007) וראש עיריית ליסבון (2007-2015) והיה אחד מסגני נשיא הפרלמנט האירופי.

כרגע מפלגתו של קוסטה היא המובילה לפי הסקרים. תומכיו הם מפלגת השמאל והמפלגה הקומיניסטית שזוכים לתמיכה גדולה.

EPP Summit, 22 March 2018 (27083908678) (cropped, Rui Rio).jpg

רואי ריו (Rui Rio) ממפלגת PSD – המפלגה הסוציאל דמוקרטית. ריו הוא יריבו הפוליטי של קוסטה ונמצא במקום השני בסקרים בפורטוגל. בעבר כיהן כראש העיר של פורטו (2001-2013) וב-2018 נבחר ליו"ר המפלגה הסוציאל דמוקרטית והוא גם מנהיג האופוזיציה. לאחר בחירות 2015 ריו וראש הממשלה קוסטה חתמו ב-2018 על הסכם שכיסה שיתוף פעולה של רפורמה שנועדה לתת יותר סמכויות לעיריות, וכן על הסכם אסטרטגי ל-12 שנה שנועד להמשיך להשתמש בקרנות האיחוד האירופי לפיתוח המדינה. בראשותו של ריו, המפלגה גם תמכה בסוציאליסטים ברפורמות לדיני עבודה והגנה והיא זו שהייתה בעד תיקון לחוק האזרחות הפורטוגלית לצאצאי ספרד ופורטוגל והאיצה בממשלה שייכנס לתוקף. 

אנדרה ונטורה André Ventura (Agencia LUSA, Entrevista Presidenciais 2021), cropped.png (André Ventura)  ממפלגת CH הימנית קיצונית. כוכב עולה בשמי הפוליטיקה המקומית בפורטוגל. נחשב ללאומן קיצוני בידי מפלגות השמאל אך בפועל קורא לנקיטת פעולות אשר יחזירו לפורטוגל את עוצמתה הכלכלית. עריכת רפורמות כלכליות, הסדרת עבודה עבור קהילות נתמכות כגון הצוענים שמהוות נטל רב על האוכלוסיה העובדת וכיוצ"ב. מפלגתו צעירה מאוד (הוקמה ב2019) אבל הוא הופך ליותר ויותר פופולרי ככל שהזמן עובר. בינואר 2021 התמודד בבחירות לנשיאות והגיע למקום השלישי עם 11.9% אחוזי הצבעה.
כיום מפלגתו נמצאת במקום השלישי לפי הסקרים.

קטרינה סוארס מרטינס Catarina Martins, SomosBibliotecas (cropped3).png (Catarina Martins) ממפלגת BE, מפלגת שמאל. ב-2009 היא נבחרה לפרלמנט כנציגה הראשונה של מפלגת השמאל מפורטו ומאז 2012 היא מכהנת כיו"ר המפלגה. בעלת תואר שלישי בבלשנות ועבדה בתיאטרון. כיום נמצאת במקום השלישי לפי הסקרים.

חרונימו דה סואסה (Jerónimo de Sousa) ממפלגת PCP – המפלגה הקומינסטית. דה סואסה היה המזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית מ-2004 והיה מועמד בבחירות לנשיאות ב-2006. בנוסף, הוא זכה לתמיכה מהמפלגה האקולוגית "הירוקים".

ג'או קוטרים דה פיגוריידו João Cotrim de Figueiredo (Forum Alpha 2015), cropped.png(João Cotrim de Figueiredo) מהמפלגה הליברלית. ב-2019 היה נציג המפלגה הראשון ממחוז ליסבון בפרלמנט ובסוף השנה נבחר ליו"ר המפלגה. דה פיגוריידו למד כלכלה בלונדון ומנהל עסקים בליסבון. 
ב-2015 נבחר לסגן נשיא בועדת התיירות האירופאית, במקביל לתפקידו כיו"ר מועצת המנהלים במועצת התיירות של פורטוגל. מפלגתו נמצאת במקום החמישי בסקרים.

פרנסיסקו רודריגס דוס סנטוס Francisco Rodrigues dos Santos, 28.º Congresso do CDS-PP, cropped.png (Francisco Rodrigues dos Santos) ממפלגת CDS, מפלגת העם. דוס סנטוס נבחר ברוב קולות בפריימריז ב-25-26 בינואר 2020.
דוס סנטוס, בן 34, הוא עו"ד והפוליטיקאי הצעיר ביותר מבין כל המועמדים. הוא התחיל את הקריירה הפוליטית שלו במפלגת "צעירי העם" שהיא מפלגת הצעירים של "מפלגת העם". הוא מציג את עצמו בתור "קונסרבטיבי צעיר".
ב-2018 הוא נבחר על ידי מגזין פורבס ב-30 הצעירים המבריקים, החדשניים והמשפיעים ביותר באירופה בחוק ומדיניות.

אינס סואסה ריאל Inês Sousa Real.jpg (Inês Sousa Real) ממפלגת PAN שראשי התיבות שלה הן: אנשים, בעלי חיים וטבע. סואסה ריאל בעלת תואר ראשון במשפטים ותואר שני בזכויות האדם ובעלי החיים. היא כיהנה כיועצת משפטית בעיריית סינטרה מ-2006. היא הייתה נציבת תלונות הציבור בעיריית ליסבון בנושא בעלי חיים מ-2014 ועד 2017 וקיבלה תעודת ציון לשבח על התפקיד שמילאה בהתנדבות. ב-2017 היא נבחרה לאספה הכללית של ליסבון ולפרלמנט ב-2019. בקיץ 2021 היא נבחרה לעמוד בראשות מפלגת PAN.
לפי הסקרים, היא נמצאת במקום השביעי. 

כעת, אחרי שהכרתם את הפוליטיקה והמועמדים הפורטוגליים לפרלמנט מקרוב, תוכלו לקבל החלטה מושכלת יותר למי להצביע. בדיוק בשביל זה הכינו לכם בשגרירות פורטוגל את ההנחיות המדוייקות כיצד להצביע. 

רוצים להביע את דעתכם על הבחירות בפורטוגל? הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו "מעבר לקשת פורטוגל" שבה אנחנו מעדכנים בכל המידע הרלוונטי אודות פורטוגל והבחירות. 

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך