מחווה ראשונה מסוגה של הפרלמנט הפורטוגלי בפנתיאון: לוח הנצחה לקונסול הכללי לשעבר של פורטוגל בבורדו, אריסטידס דה סוזה מנדס, שהעניק אלפי אשרות ליהודים במלחה"ע ה-2 והציל אותם.

מחווה ראשונה מסוגה של הפרלמנט הפורטוגלי בפנתיאון: לוח הנצחה לקונסול הכללי לשעבר של פורטוגל בבורדו, אריסטידס דה סוזה מנדס, שהעניק אלפי אשרות ליהודים במלחה"ע ה-2 והציל אותם.

מחווה ראשונה מסוגה ויוצאת דופן נעשתה על ידי הפרלמנט הפורטוגלי כלפי אריסטידס דה סוזה מנדס שהיה הקונסול הכללי לשעבר של פורטוגל בוברדו ואת דמותו אפשר להשוות לאוסקר שינלדר. במלחמת העולם השנייה הוא הציל אלפי יהודים בצרפת מהשלטון הנאצי על ידי מתן אשרות כניסה לפורטוגל בסתר. דבר שהיה אמיץ במיוחד ולא מובן מאליו בתקופה שבה להציל יהודים היה נחשב לעבירה ועולה לכל מציל בחיים. כיום, שמו הונצח על לוח בפנתיאון בליסבון לצד ארונות קבורה של דמויות היסטוריות, מבין המכובדות ביותר בפורטוגל. בתור יהודים שלא פעם נרדפו ונעשה להם עוול, מחווה כזאת של הכרה ברמה לאומית על ידי ממשלת פורטוגל של אריסטידס דה סוזה מנדס מרגשת במיוחד ומוכיחה פעם נוספת עד כמה חשוב לממשלת פורטוגל לתקן עוול היסטורי. 

אתר החדשות הפורטוגלי JN סיפר על חניכת לוח עם שמו של סוזה מנדס בפנתיאון, על טקסי הכבוד והארועים שהתקיימו לכבודו בליסבון ובבורדו וכן על חייו של דה סוזה מנדס ואנו מביאים את עיקרי הדברים.

הקונסול הכללי לשעבר של פורטוגל בבורדו, אריסטידס דה סוזה מנדס, קיבל ב-19 באוקטובר 2021 את אות הכבוד של הפנתיאון הלאומי בליסבון. בתחילת מלחמת העולם השנייה, ללא ידעתו של ראש ממשלת פורטוגל דאז, השליט הרודן סלאזר, העניק הדיפלומט מנדס אלפי ויזות ליהודים ולפליטים אחרים. "הצדק שלא נעשה לו בחיים יעשה על ידי מועצת הרפובליקה כעת", אמר חבר הקונגרס הפורטוגלי פדרו דלגדו אלבס. "ידעתי להיות בצד הנכון ולהציל מליוני חיים", אמר לגביו חבר הפרלמנט הסוציאליסטי, מפיק הצוות שהכין את הטקס. "זה אחד המקרים הנדירים ביותר של אדם שמצליח ליצור קונצנזוס כמעט פה אחד".

בטקס השתתפו הנשיא, ראש ממשלת פורטוגל, נשיא עצרת הרפובליקה וכן בני משפחתו של אריסטידס דה סוזה מנדס. בטקס נחשף הלוח עם שמו של אריסטידס דה סוזה מנדס שתלוי באולם שבו קבורים אישים פורטוגלים ציבוריים ידועים: הגנרל אומברטו דלגאדו, המשוררת סופיה דה מלו בריינר, הסופרת אקווילינו ריביירו והכדורגלן אוסביו דה סילבה פריירה. זוהי מחווה ראשונה מסוגה שהעניק הפרלמנט בפנתיאון.

הפרלמנט החליט לכבד את רצונו של דה סוזה ולא להעביר את גופתו לפנתיאון בליסבון. "רציתי להיקבר במולדתי, עם המשפחה שלי", מסביר לגבי דה סוזה דלגדו אלבס. הדיפלומט מת ב-1954 ונקבר בבית הקברות קארג'ל דו סאל, מחוז ויסאו.

דלגדו אלבס מצטער שהמחווה הזאת לסוזה מנדס מתרחשת רק עכשיו ונזכר שבגלל אי הציות לסלזאר, הקונסול לשעבר קיבל הכרה ראויה רק לאחר ה-25 באפריל 1974.

דלגדו אלבס חושף כי משפחתו של הדיפלומט קיבלה תחושה נהדרת של מימוש הצדק. אחד מבני המשפחה, סילבוריו סוזה מנדס, הצטרף למשלחת לאולם שבו נחשף הלוח. נשיא פורטוגל, מרסלו רבלו דה סוזה ונשיא עצרת הרפובליקה, אדוארדו פראו רודריגס, נשאו נאומים מרגשים ובסיום הטקס חתמו על אות הכבוד של הפנתיאון הלאומי. 
המחווה כללה גם את הופעת המקהלה של התיאטרון הלאומי סאו קרלוס והצגת סרט על דמותו של סוזה מנדס.

במקביל, גם בצרפת, ובמיוחד בבורדו, ציינו את מחוות הכבוד של הפנתיאון הלאומי לדיפלומט במספר ארועים רשמיים. הארכיבישוף של בורדו עשה מיסה לכבוד הקונסול לשעבר בקתדרלה המקומית. למחווה הצטרפה גם מועצת העיר של בורדו וחנכה רחוב על שם אריסטידס דה סוזה מנדס ובעיירה הסמוכה מנדס, הוקרן הסרט התיעודי "אריסטידס דה סוזה מנדס". כמו כן, התקיים טקס רשמי בבורדו לכבוד פסלו של דה סוזה מנדס.

ב-1940, דה סוזה מנדס היה אחראי על מתן ויזות לפליטים שנרדפו על ידי המשטר הנאצי שפלש וכבש את צרפת דאז. האשרות אפשרו ליהודים ולשאר הפליטים להיכנס לפורטוגל ולברוח מהימין הקיצוני ומהשלטון של היטלר. לא ידוע על מספר מדויק של האשרות שניתנו, אך מדובר במאות ואפילו באלפים.

היוזמה להעניק את כבוד הפנתיאון לאריסטיד דה סוזה מנדס הגיעה מחבר פרלנט לא רשמי ז'ואסין קטאר מוריירה ואושרה פה אחד על ידי כל חברי הפרלמנט. ביולי, ביוזמת האיחוד "נלחמים למען ישראל", קיבלה מועצת הרפובליקה פסל של הדיפלומט.

מחווה זו כלפי הקונסול לשעבר שהציל מאות יהודים במלחמת העולם השנייה מסמלת את חשיבות היחס שמקנה הפרלמנט הפורטוגלי לנושא היהודים וליחס כלפיהם בעבר. זאת הסיבה שב-2015, ממשלת פורטוגל הוציאה תיקון לחוק האזרחות הפורטוגלית שאפשרה לעשרות אלפי אזרחים ישראלים בעלי זיקה לגירוש ספרד להוציא אזרחות פורטוגלית שהיא אזרחות אירופאית לכל דבר ועניין.

באתרנו תוכלו למצוא את כל המידע בנוגע להוצאת אזרחות פורטוגלית וכן תוכלו להצטרף לקבוצת הפייסבוק "מעבר לקשת פורטוגל" שבה אנחנו מעדכנים בכל הנושאים החשובים הנוגעים לפורטוגל. 

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך