הקהילה היהודית בליסבון- כי אין כמו בבית!

אם יוצא לכם להגיע לליסבון, עיר הבירה של פורטוגל כדאי שתכירו את הקהילה היהודית שמתקיימת שם:

בליסבון יש רובע יהודי עתיק וקהילה יהודית אשר קיבלה את הכרתה הרשמית בשנת 1913 וקיימת עד היום. שנים אחרי שפורטוגל העבירה תיקון לחוק אשר מאפשר לצאצאי המגורשים מספרד ופורטוגל לקבל אזרחות, הקהילה היהודית בליסבון כיום משגשגת.

היהודים אשר הגיעו לליסבון היו בעיקר ממרוקו וחלק משמותיהם עדיין הביעו את הקשר עם חצי האי האיברי לפני תקופת הגירוש. בנוסף, היו להם קשרים בינלאומיים רבים ולא רק בגלל פעילותם המסחרית, אלא גם בגלל קשרי המשפחה ברחבי העולם, קשרים אלה גרמו לצמיחה כלכלית ותרבותית מהירה של היהודים בליסבון.

בתחילת המאה ה-13 המלך אלפונסו הראשון החליט להקים מוסדות וחטיבות רבות לטובת היהודים במטרה לחזק את הקשרים של פורטוגל עם שאר המדינות וזאת משום שבזמנו ליהודים היו קשרים חזקים עם מדינות רבות בעולם. מטרתה של הקהילה בליסבון הייתה לקדם את החינוך הדתי לדורות החדשים לפי ערכי היהדות ולחזק את המעורבות בעניינים המקומיים והלאומיים באמצעות אינטראקציה עם הרשויות ומוסדות אזרחיים וכן גם דתיים.

כיום קיימים בליסבון שני בתי כנסת:

– הראשון הוא הבית כנסת הספרדי שנקרא "שערי תקווה", בית הכנסת הוקם לראשונה בשנת 1902 ונחנך בשנת 1904- נמצא בכתובת: Rua Alexandre Herculano, 59.

-השני הוא בית הכנסת האשכנזי –"אוהל יעקב" אשר נוסד בשנת 1934 ע"י קבוצה יהודית קטנה ממוצא אשכנזי במרכז אירופה ונמצא בכתובת: Rua Filipe da Mata 103 Lisbon, 1600-070, Portugal.

בניית בתי הכנסת בהכרה הרשמית של הקהילה נתנו תנופה חדשה לחיי הקהילה בליסבון וכיום הקהילה היהודית בליסבון מונה כ750 יהודים אשר מקיימים בעיר חיי יהדות רגילים, כך שאם כבר קפצתם לטיול בליסבון ואתם אוכלים אוכל כשר, אנחנו יכולים לספר לכם על כמה מקומות טובים  שאפשר לאכול או לקנות אוכל כשר וטוב:

הראשון הוא הסופרמרקט הכשר ומומלץ שנקרא פורטאל (portuel) והוא ממוקם בכתובת:

  1. Gomes Freire 146 A, 1150-180 Lisboa

בסופר תמצאו מוצרי בשר, מאפים טעימים, יינות ועוד שלל דברים טובים וכשרים שמזכירים את הבית.

בנוסף לסופרמרקט, יש בליסבון מסעדה שנקראת טנטורה אשר מציעה גם אוכל טבעוני וצמחוני והיא בבעלותם של שני ישראלים מקסימים. המסעדה ממוקמת בכתובת:

Rua do Trombeta 1D Bairro Alto, ליסבון 1200-471 פורטוגל

לינק לאתר של המסעדה:  https://www.tantura.pt/menu

אז לכל מי שמתכוון להגיע לליסבון מומלץ לבקר בקהילה בבתי הכנסת ולהגיד שלום לחברי הקהילה היהודית.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך