בסוף ינואר יערכו הבחירות לנשיאות פורטוגל – האם תצביעו בבחירות ? ריכזנו את כל מה שתצטרכו לדעת

במידה וכבר הפכתם לאזרחים תוכלו לבחור כבר בבחירות הקרובות לנשיאות פורטוגל אשר יחולו בסוף החודש הקרוב ב 23 וה- 24 לינואר.

אבל מה זה אומר בחירות לנשיאות ומה תפקידו של הנשיא ?

בפורטוגל המערכת השילטונית מתנהלת קצת אחרת מאשר בישראל. הגוף האופרטיבי שמנהיג ומקבל החלטות במדינה הוא הממשלה. הבחירות לממשלה נערכו בשנה שעברה וכרגע מובילה את הממשלה המפלגה הסוציאליסטית  בראשות ראש הממשלה אנטוניו קוסטה (António Costa).עתה מתנהלות הבחירות לנשיאות אשר שונותבמהותן ונערכות אחת ל-5 שנים. מועמד יוכתר כזוכה אם זכה ב-50% מהקולות לפחות.   

מוסד הנשיאות בפורטוגל, בדומה לישראל ברובו כולל תפקידים ייצוגיים ורשמיים ולרוב אין בידיו יותר מדי כח. עם-זאת, ישנם 3 תפקידים משמעותיים בהם מחזיק הנשיא:

1. מינוי הממשלה לאחר בחירות.

2. פיזור הממשלה והפרלמנט.

 

3. אישור חוקים כתואמים לחוקה. כך למשל ביולי האחרון דחה הנשיא נוסח של חוק הלאום הפורטוגלי בשל הטענה כי הנוסח המוצע איננו שוויוני והחזיר לפרלמנט לטובת תיקון הנוסח.

ומי הם המועמדים לנשיאות אותם שווה להכיר כבר עכשיו ?

מרסלו רבלו דה סוסה (Marcelo Rebelo de Sousa) – ממפלגת PSD – המפלגה הסוציאל דמוקרטית. הוא הנשיא המכהן ונחשב לנשיא פופולרי במיוחד שלפי מדגמים מחזיק ב-70% מהקולות המצביעים. מפתיע לכאורה שהוא אינו מגיע ממפלגת השלטון אבל הוכיח בשנים האחרונות כי הוא יודע לעבוד בצורה עניינית ויעילה גם כשדעותיו אינן מתיישרות עם הדעה של הממשלה. 

אנה גומז (Ana Gomes) – ממפלגת ה PS – המפלגה הסוציאליסטית. דיפלומטית מטעם פורטוגל באיחוד האירופי ב-15 שנה האחרונות שלאחרונה עזבה את תפקידה בכדי להתמודד עלההנשיאות. מוערכת מאוד על מקצעויותה אך איננה נחשבת למאוד פופולרית בקרב המצביעים.

אנדרה ונטורה (André Ventura) – ממפלכת CH – מפלגת שגה – הימנית קיצונית. כוכב עולה בשמי הפוליטיקה המקומית בפורטוגל. נחשב ללאומן קיצוני בידי מפלגות השמאל אך בפועל קורא לנקיטת פעולות אשר יחזירו לפורטוגל את עוצמתה הכלכלית. עריכת רפורמות כלכליות, הסדרת עבודה עבור קהילות נתמכות כגון הצוענים שמהוות נטל רב על האוכלוסיה העובדת וכיוצ"ב. מפלגתו צעירה מאוד (הוקמה ב2019) אבל הוא הופך ליותר ויותר פופולרי ככל שהזמן עובר. אולי יפתיע.

מריסה מטיאס (Marisa Matias) – ממפלגת ה BE – מפלגת שמאל. חברה בפרלמנט של האיחוד האירופי. נציגה בועדות כלכליות. מייצגת אג'נדת שמאל ואף נבחרה במקום השלישי בבחירות הקודמות של שנת 2016. כרגע נמצאת הרחק מאחור בסקרים המקומיים.

ג'ואו פריירה (João Ferreira) – ממפלגת PCP – המפלגה הקומוניסטית. ביולוג במקצועו. חבר גם הוא בפרלמנט של האיחוד האירופי מטעם המפלגה הקומוניסטית. לא נחשב לדמות דומיננטית במירוץ ולא נחשב איום על מועמדותו של מרסלו.

טיאגו מעיין גונסלבס (Tiago Mayan Gonçalves) – מפלגת IL – מפלגה ליברלית. 

ויטורינו סילבה (Vitorino Silva) – ממפלגת RIR – אפשר לקרוא למפלגה המפלגה הירוקה המתהדרת באג'נדה פציפיסטית, הומניסטית ומכוונת לשמירה על האקלים ואיכות הסביבה. מכונה גם Tino de Rans, הוא אקטיביסט חברתי וסביבתי אשר נחשב במובנים רבים לדמות פחות רצינית במירוץ. הוא דמות מתוקשרת מאוד אשר הופיע רבות בטלוויזיה המקומית כיוצר מוזיקה, כוכב ריאליטי ומנחה בתוכניות שונות. טינו דה רנס עושה המון רעש בפוליטיקה המקומית אבל מבחינת הסקרים הוא הרחק מאחור. אולי עוד יפתיע בעתיד.

 

עכשיו אחרי שלמדתם קצת על הפוליטיקה המקומית אולי תרצו להצביע. בדיוק בשביל זה הכינו לכם בשגרירות פורטוגל את ההנחיות המדוייקות כיצד להצביע – מוזמנים לצפות בפוסט של השגרירות שלמטה>>>>>

@ Embaixada de Portugal em Telavive

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך