הכירו את פורטו!

מי שאינו מכיר היטב את פורטוגל, שמע או התעניין קרוב לוודאי רק בעיר הבירה שלה ליסבון. אך מעבר לליסבון, יש עיר נוספת שכדאי שתכירו והיא פורטו. הגודל שלה הוא 41.30 קמ"ר ולפיו היא במקום השני בפורטוגל אחרי ליסבון. בפורטו מתגוררים 214,349 תושבים ואחרי ליסבון, פורטו היא המרכז הכלכלי והתיירותי השני במדינה. זוהי עיר נמל תיירותית ששוכנת בחוף האוקיינוס האטלנטי ונהר הדורו. 

האקלים בפורטו, כמו בכל פורטוגל, דומה מאוד לאקלים הים תיכוני בישראל, עם טמפרטורות של עד 40 מעלות צלזיוס בקיץ ורוחות קרירות בחורף, בגלל מיקומה ליד האוקיינוס האטלנטי.

פורטו במהלך ההיסטוריה

מעריכים שבקירוב בשנת 300 לפני הספירה הגיעו תושבים ראשונים לפורטו – הקלטיים והפרוטו – קלטיים. העיר צברה תאוצה בתקופת שלטונה של האימפריה הרומית, שראתה בה חשיבות כעיר נמל. בשנת 711 כבשו את פורטו מוסלמים תושבי צפון אפריקה וספרד שנקראו המורים. כ-160 שנה לאחר מכן, הוחזרה פורטו לשלטון הנוצרי לאחר שנכבשה על ידי מלך אלפונסו השלישי בשנת 858.

בפורטו תועדה הברית הצבאית העתיקה ביותר שנחתמה ב-1387 תחת השם חוזה וינדזור. במאות 14 ו-15 בזכות תושבי פורטו פותח באימפריה הפורטוגזית צי הספינות הגדול שלה. לפורטו תפקיד חשוב בחיי היהודים באינקוויזיציה. לאחר גירוש ספרד, בשנת 1492, הגיע מספר רב של יהודים לפורטו מספרד. ב-1497, יהודים אלו גורשו גם מפורטו. גומחה קטנה שהתגלתה הייתה השריד האחרון מהרובע היהודי בעיר. ההערכה היא שהשתמשו בה כשאחסנו א ארון הקודש בבית הכנסת בפורטו. במאות ה-18 וה-19 פורטו שגשגה, מספר התושבים בה גדל וכן התפתח התחום התעשייתי.

בתקופתו של נפוליאון נאלצו הרבה מהתושבים להימלט מאזור פורטו לאחר שבשנת 1809 פלש הצבא של נפוליאון לעיר. התושבים שניסו להימלט מצאו את מותם הטראגי על גשר פונטה דאס בארקס, שהתמוטט בשל עומס האנשים שחצו אותו. בשנים 1828-1834 פרצה בפורטו מלחמת אזרחים בגלל חלוקי דעות לגבי שיטות השלטון וכתוצאה מכך השלטון החליט לתת ביטוי לחוקה הליברלית. 

פורטו כמרכז כלכלי

חברות גדולות רבות של פורטוגל פועלות בפורטו. למשל החברה החקלאית Grupo RAR שמתמחה בין השאר בייצור סלטים. בעמק הדורו מייצרים את יין הפורט – יין מתוק אדום שהוא הסמל של פורטו ושל פורטוגל ונמכר כמעט לכל העולם. מאז שנת 2007 פורטו מדורגת באופן קבוע בשלישייה הראשונה של הערים שהכי טוב להתגורר בהן בפורטוגל. המעמד של פורטו עם השנים רק התחזק, באירופה וגם בעולם כולו פורטו היא יעד תיירותי מבוקש וכ-10% מכלכלת העיר מבוססת על תיירות. ההוכחה לכך שפורטו היא יעד תיירותי מיוחל היא הזכייה של פורטו לאורך השנים בפרס תיירות רשמי של היעד הטוב ביותר לתיירות באירופה. פורטו זכתה בתואר הזה בשנים 2012, 2014, 2017, 2021. 

פורטו כמרכז תרבות

פורטו היא בהחלט עיר התרבות ואוהבי התרבות לעולם לא ישתעממו בה. תמצאו בה עשרות מוזיאונים, גלריות אמנות, אולמות קולנוע, הצגות ומחזות תיאטרון. "קאזה דה מוזיקה" שפירושו בית המוזיקה הוא אולם הופעות גדול שהוקם בעיר ב-2005. פורטו היא גם מרכז כדורגל והקבוצות בשני המועדונים שלה פורטו ובואבישטה (שקרויה כך על שם השדרה בעיר שנחשבת להכי ארוכה בעולם ומתפרשת עד האוקיינוס האטלנטי) משחקות בליגת האלופות. למועדונים אלו מעריצים רבים והם זוכים לאהדה גדולה מצד תושבי פורטו שעבורם הכדורגל הוא חלק מרכזי וקדוש בחייהם.

פורטו עיר הסטודנטים

בפורטו נמצאים 13 מוסדות להשכלה גבוהה שלומדים בהם כ-30,000 סטודנטים, הן מקומיים והן מכל רחבי העולם בפקולטות שונות ומגוונות. הפופולריות שבהן: מנהל עסקים, מדעי החברה וכלכלה. בפורטו ישנם הרבה מקומות בילוי לגילאים הצעירים. הסטודנטים יוכלו למצוא פאבים שפרוסים בכל העיר ואפשרויות בילוי רבות בגלריה דה פריז. בעיר ישנן אינספור מסעדות ובתי קפה שניתן לראות בהם סטודנטים במהלך כל היום. בשנים האחרונות חברות אירופאיות רבות השקיעו במתחמי עבודה משותפים בכל פורטו. 

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך